Sélectionner une page

Na een korte inleiding over het belang van goede taakuitoefening, hebben we het uitgebreid over het telefonisch incasso. Daarna gaatan we ook even dieper in op de verschillen met het face-to-face incasso.

Wat is het belang van goede taakuitoefening? (korte inleiding)

  • Economische situatie 2019 (betaalgedrag, faillissementen, collectieve schuldenregelingen …)
  • Gevolgen van laattijdige betaling voor leverancier (interestverlies, winstderving, afschrijvingen…)
  • Gevolgen voor imagovorming, professionaliteit van deurwaarderskantoor

Telefonisch incasso

  •  3 soorten van debiteuren (niet-willen, niet-kunnen, klachten) 
  • Algemene vaardigheden (juist gebruik van stem, intonatie, stilte, taal, woordgebruik…) 
  • Specifieke kenmerken van het incassogesprek 
  • Voorbereiding en opvolging 
  • Het gespreksmodel: voorstelling, recht op doel afgaan, onderhandelen, afspraken maken en afsluiten (casestudies) 
  • Technieken die de communicatie bevorderen (actief luisteren, assertiviteit, empathie, correct reageren, juiste vragen stellen, LSD-techniek, reactieoefeningen) 
  • Verschillen tussen inbound en outbound gesprekken 
  • Verschillen naar gelang van fase van dossier (minnelijk, juridisch)
  • Communicatieklimaat: hoe reageren op lastige debiteuren? (inspelen op typologie van klanten, transactionele analyse) 
  • Telefonisch onderhandelen (welke strategie, maken van duidelijke afspraken: win/win) 
  • Rollenspellen en interactieoefeningen

Face-to-face incasso

  • Het belang van lichaamstaal
  • Het gespreksmodel: voorstelling, recht op doel afgaan, onderhandelen, afspraken maken en afsluiten 
  • Face to face onderhandelen

Ontdek of deze opleiding momenteel op de agenda staat

Dit onderwerp staat momenteel niet op de agenda?
Contacteer Barbara en wij houden u op de hoogte.

Grasduinen in ons volledige aanbod

Dit of een gelijkaardig onderwerp als in-house opleiding?
Contacteer Barbara