In-house voor milieucoördinatoren
Opleidingen op maat
Milieucoördinatoren krijgen jaarlijks een zwaar pakket van 30 uur permanente vorming opgelegd. Een arbeids- en kostenintensief gegeven. Hoewel wij steeds ons best doen om onze opleidingen dicht bij onze klanten te organiseren, zijn onze mogelijkheden ook daar beperkt. De reistijd is voor onze klanten een niet te onderschatten kostenfactor.
Maar wat als onze experten nu naar uw kantoor komen?
U kunt op ons rekenen voor specifieke opleidingen voor milieucoördinatroren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarnaast kunt u ook kiezen voor kwalitatieve workshops rond soft skills.
Wat behoort tot de mogelijkheden?
Op zich kunnen wij van elke opleiding in ons reguliere aanbod, een in-house op maat creëren. De Confocusexperten passen de inhoud aan, naar de wensen en noden van uw publiek. Ook onderwerpen die in de lijn van de expertise van onze sprekers liggen, behoren tot de mogelijkheden. De opleiding wordt dan volledig op maat samengesteld.
Heeft u een vraag, of wenst u de mogelijkheden te bespreken, twijfel dan niet om contact op te nemen met Barbara. Wij denken graag met u mee.
Opleidingen specifiek voor milieucoördinatoren
Het indienen van uw heffingsaangifte via het omgevingsloket: een klare kijk op berekeningen en heffingen
Vele ondernemingen zijn verplicht omwille van hun waterverbruik elk jaar voor 15 maart een heffingsaangifte in te dienen. Het indienen van de aangifte zelf via het omgevingsloket is niet zo ingewikkeld, echter de berekeningen en de van toepassing zijnde...
Hygiëne in de voedselketen
Een goede hygiëne in levensmiddelenbedrijven is van essentieel belang. In deze opleidng wordt aan de hand van praktische voorbeelden toegelicht wat een efficiënte reiniging en ontsmetting omvat. Ontdek of deze opleiding momenteel op de agenda staat Dit...
Het omgevingsloket in een nieuw kleedje
Onze lesgever legt op een praktische manier de werking van het omgevingsloket uit. Nieuwe lay-out Aangepaste manier van werken Overzicht van de verdere ontwikkelingen Aandachtspunten na 18 maanden omgevingsloket in gebruik Aan bod komt onder andere: Een...
Structuur- en bodemschade, een juiste schadediagnose staat garant voor een correct bodemherstel
Bodems hebben een niet te onderschatten economische, maatschappelijke en ecologische functie. Denken we maar aan de voedselproductie en de bodem als leverancier van grondstoffen. De bodem fungeert als natuurlijke filter voor het grondwater en is een bron...
Hygiëne in de voedselketen
Een goede hygiëne in levensmiddelenbedrijven is van essentieel belang. In deze opleidng wordt aan de hand van praktische voorbeelden toegelicht wat een efficiënte reiniging en ontsmetting omvat. Ontdek of deze opleiding momenteel op de agenda staat Dit...
De Waalse milieuwetgeving in een notendop
De milieuwetgeving is een bijzonder breed onderwerp. In het kader van deze opleiding zullen we ons dan ook toeleggen op de volgende elementen, specifiek voor het Waalse Gewest: het beheer en de sanering van vervuilde of potentieel vervuilde grond de...
VLAREM-trein 2018 en actuele VLAREM-topics
Op de valreep van 2018, nl. op 21 december, werd de zgn. VLAREM-trein 2017 voor de 2e keer goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Het advies van de Raad van State werd ontvangen op 25 februari 2019. Na de verwerking ervan zal de VLAREM-trein 2017 wellicht...
De Vlaamse milieuwetgeving in een notendop
De expertise van onze spreker valt binnen de verschillende aspecten van het vastgoed- en publiekrecht. Hij adviseert onder andere over het bekomen van vergunningen, andere administratieve toelatingen en omgevingsrecht in het algemeen. Voor hij toetrad tot...
Nieuwigheden van de codex-trein
De codextrein van eind 2017 zorgde voor een nieuwe frisse wind in het omgevingsrecht. Van een resem bepalingen was het echter koffiedik kijken wat de impact ging zijn in de praktijk. Vrijwel alle wagons zijn na meer dan een jaar stilaan in beweging. Tijd...
Voedselveiligheid in de ziekenhuiskeuken: do’s en don’ts
Wie met voeding bezig is, moet wettelijk gezien voedselveiligheid kunnen garanderen. Dit is zeker van belang in de keuken van een ziekenhuis. Het blijft een uitdaging om aangepaste maaltijden, die lekker en veilig zijn, te produceren. Als dat bovendien op...
Het beheer inzake en de reglementering over afval en materialen
Vlaanderen wil naar een circulaire economie. Maar is dat realistisch en waarin verschilt dat dan van een klassiek afvalbeleid? Tijdens deze presentatie wordt enerzijds ingegaan op de transformatie van een afvalbeleid naar een circulaire economie en...
Industriële geurhinder | aanpak en beheersing
Geurhinder blijft in Vlaanderen één van de vaakst voorkomende klachten tegen bedrijven. In deze opleiding wordt gestart met een bondige toelichting over het huidige geurbeleid in Vlaanderen. Er wordt vervolgens ingegaan op hoe geur gemeten wordt en hoe...
MEERDAAGSE OPLEIDING: ‘Water’
De tweedaagse opleiding 'Water' bestaat uit vier sessies die ook apart gevolgd kunnen worden: Technische aspecten van het lozen van industrieel afvalwater Basisprincipes over industriële afvalwaterzuivering Waterhuishouding in de industrie: beheersing en...
MEERDAAGSE OPLEIDING: ‘Asbest, stof tot nadenken’
Uit een recent onderzoek van de VUB blijkt dat er tussen 1948 en 1998 (het jaar van het nationale asbestverbod) maar liefst twee miljard ton asbest werd geïmporteerd. De Standaard kopt op 14 september dat, door deze import, ons land zich klaart maakt voor...
Inspecties en handhaving
Als bedrijf kan je de Milieuinspectie over de vloer krijgen. In deze sessie wordt bekeken hoe je als bedrijf hiermee kan omgaan en zich maximaal kan voorbereiden. Wat gebeurt na de controle en welke weg wordt gevolgd in de Handhavingsregelgeving? Van...
Aansprakelijkheden van de milieucoördinator
De sessie over de aansprakelijkheden van de milieucoördinator zal worden opgebouwd in vier stappen. In de eerste stap wordt in concreto het begrip aansprakelijkheid uiteengezet. Zo zal er worden belicht welke soorten aansprakelijkheden er zijn en de wijze...
Milieumisdrijven, een case study met als invalshoek het deskundigenonderzoek in strafzaken
Milieumisdrijven krijgen het laatste decennium veel meer aandacht. Milieuschendingen met een beperkte schade aan mens of milieu worden gecatalogeerd onder milieu-inbreuken. Op 1 januari 2018 trad de Omgevingsprocedure in werking op alle niveaus. In...
Bedrijfsbezoek IKEA: wat is de duurzaamheidsstrategie van IKEA?
In dit boeiende bedrijfsbezoek worden volgende area’s bezocht: o Loskade: hoe worden goederen van de vrachtwagens gelost – hoe wordt op een afzonderlijke plaats het restafval gesorteerd? o IKEA-restaurant: hoe gaat het eraan toe achter de schermen? o Hoe...
Bedrijfsbezoek Danone Rotselaar
Respect voor de natuur is voor Danone een tweede natuur. Een beheerst water- en energieverbruik, een vermindering van afval zijn de sterkste uitdagingen voor een voedingsbedrijf. Tijdens het bedrijfsbezoek laat de milieucoördinator van Danone je graag zien...
Bodembeheer en sanering in het Waalse Gewest
Het doel van deze opleiding is om op een gedetailleerde en praktische manier het beheer en de sanering van de bodem in het Waalse Gewest te onderzoeken, na de goedkeuring van het Decreet van 1 maart 2018 betreffende bodembeheer en bodemsanering. Onze...
De verkaveling in het kader van de nieuwe omgevingsvergunning
Deel1: juridische stand van zaken i.v.m. de verkavelingsvergunning De verkavelingsvergunning wordt in het Vlaamse gewest met ingang van 1 januari 2018 volledig geïntegreerd in de omgevingsvergunning. Deel 1 behandelt de belangrijkste topics in verband met...
De wijziging van het Bodemdecreet
Op 21 september 2018 keurde de Vlaamse regering intussen nog een wijziging van het VLAREBO goed. De wijzigingen hebben vooral een invloed op de regeling grondverzet, de cofinanciering, de criteria voor het bepalen van de saneringsvariant en de geldigheid...
Voedselfraude: wat met al dat gesjoemel?
Voedselfraude is van alle tijden en tegelijkertijd brandend actueel. In 2013 was er het paardenvleesschandaal. Veel recenter haalden diverse andere fraudegevallen in de voedingssector ook het nieuws, denk maar aan de friponilcrisis. Dit vraagt om verhoogde...
Praktische workshops
Agressie aan de telefoon
U bent blij met uw medewerkers want ze zijn begaan met hun opdracht. Ze willen correct en professioneel klanten of debiteuren begeleiden tijdens een juridische of minnelijke procedure. Geen gemakkelijke opdracht want tijdens hun taakuitvoering worden ze...
Customer excellence in denken en doen: maak het verschil op de markt.
De klant is diegene die ons loon betaalt. Hij verdient het dan ook om op een excellente manier benaderd te worden. In competitieve tijden is dit net waardoor uw bedrijf het verschil kan maken op de markt! Wat is CE? Wat doet (het ontbreken van) customer...
Functionerings- en evaluatiegesprekken: stimuleer de ontwikkeling van uw medewerkers.
Functionerings- en evaluatiegesprekken zijn niet hetzelfde. Toch worden ze vaak op één hoop gegooid. Eén gesprek per jaar dat dient om naar het functioneren (het nu en de toekomst) en de evaluatie (het verleden) te kijken. Beide gesprekken hoeven niet veel...
De manager en change: weerstand ombuigen en verandertrajecten begeleiden.
Verandering zit ingebakken in het bedrijfsleven. Het hoort erbij. Maar de meeste medewerkers houden er niet van. Het realiseren van (ingrijpende) veranderingen is een complex gebeuren. Tijdens deze opleiding leer je hoe je weerstand kan ombuigen en hoe je...
Omgaan met verbale en non-verbale agressie.
Collega’s, klanten, bezoekers… zijn mondig. Ze willen dat hun vragen snel en positief beantwoord worden. Dit is niet altijd mogelijk. Niet iedereen accepteert een negatief antwoord. Reacties zijn vaak verbaal en non-verbaal agressief waardoor er een...
Wat ik zelf doe, doe ik beter! De kunst van het delegeren.
Heel wat managers hebben angst om te delegeren. Wat als het mis gaat? Wat als het te lang duurt? Als ik het zelf doe, doe ik het beter… Er zijn heel wat argumenten om niet te delegeren maar er zijn er heel wat meer om het wel te doen want delegeren is...
Time management: efficiënt omgaan met uw tijd!
Zelfreflectie en aanpak tijdvreters Vaststellen waar de behoefte ligt. Waar loopt men tegenaan? Wat zijn de oorzaken en gevolgen? (dit gebeurt door vragenlijsten en eenvoudige testen). De vastgestelde tijdvreters (communicatie, mail, vergaderingen,...
Debiteurenbeheer: uw klant betaalt niet, wat nu?
Debiteurenbeheer is meer dan het stalken van uw klanten na de vervaldag. Goed en functioneel debiteurenbeheer is de rode draad doorheen het bedrijfsproces. En begint reeds lang voor er verkocht is. Eenvoudige ingrepen leiden tot een maximale omzet én...